OBSZARY TEMATYCZNE WARSZTATÓW PROFILAKTYCZNYCH

 

WARSZTATY PROFILAKTYCZNE

DLA DZIECI I MŁODZIEŻY- każdy warsztat po 2 godziny lekcyjne

Proponujemy Państwu warsztaty profilaktyczne dla grup szkolnych w następujących obszarach tematycznych: 

  1. Cyberprzemoc, bezpieczny Internet
  2. Zamiast hejtu, bezpieczeństwo w sieci
  3. Moja przyszłość w moich rękach- jaki zawód wybrać w przyszłości ?
  4. Smak Życia – debata o dopalaczach
  5. Bez agresji – moja klasa, moje miejsce- integracja nauka współpracy.
  6. Klasa w kryzysie -warsztat „skrojony na miarę” – przygotowywany na konkretne zapotrzebowanie szkoły
  7. 7. Porozumienie bez przemocy, podstawowe umiejętności nieagresywnej komunikacji.
  8. Dorastanie bez używek
  9. Zachowania ryzykowne- jak ich uniknąć
  10. Ja i moja rodzina
  11. 12. Warsztaty integracyjne- na zamówienie szkoły dotyczący konkretnego problemu wychowawczego- ilość godzin do ustalenia
  12. Zdrowy styl życia- kształtowanie postaw prozdrowotnych
  13. Przemoc- jak sobie z nią radzić.
  14. Jak powiedzieć NIE. Asertywność i poczucie własnej wartości
  15. Stres – wróg czy przyjaciel
  16. O trudnościach dorastania -kim jestem, dokąd zmierzam
  17. Alkoholowy Zespół Płodowy FAS- działanie alkoholu na płód w okresie prenatalnym – warsztat dla II i III klas gimnazjum i szkoły średniej
  18. Radzenie sobie ze stresem

 OBSZARY TEMATYCZNE WARSZTATÓW:

 Cyberprzemoc,  bezpieczny Internetto warsztat poświęcony coraz częstszemu zjawisku cyberprzemocy wśród uczniów – publikowaniu wyzwisk, obraźliwych zdjęć w Internecie, nagrywaniu potajemnie filmów telefonami komórkowymi. Ten rodzaj przemocy potrafi być szczególnie niebezpieczny i trudny do wykrycia, ponieważ choć oddziałuje silnie na środowisko szkolne, nie odbywa się w nim bezpośrednio. Pokrzywdzeni uczniowie często nie wiedzą dokąd mogą się zwrócić o pomoc, nie znają swoich praw. Zajęcia pomagają uczniom zrozumieć specyfikę komunikacji internetowej, poznać swoje prawa i dowiedzieć się, gdzie szukać pomocy lub jak samemu pomóc.

 

Zamiast hejtu- bezpieczny Internet

Celem zajęć jest m.in. poszerzenie świadomości wokół zjawiska hejtowania, zaprezentowanie sposobów reagowania na tego typu treści, poszukiwanie alternatywnych sposobów wyrażania swojej opinii. Podczas zajęć wykorzystywany jest film edukacyjny kampanii Add Friend przygotowany przez firmę Disney Polska wraz z Fundacją Dzieci Niczyje.

 

Moja przyszłość w moich rękach

Celem zajęć jest stymulowanie refleksji nad własnymi predyspozycjami zawodowymi w kontekście zmieniających się trendów na rynku pracy. Warsztat ma ułatwić uczniom ostatnich klas gimnazjum / szkoły podstawowej podjęcie decyzji o dalszej ścieżce kształcenia

 

Bez agresji – moja klasa, moje miejsceintegracja nauka współpracy– W pewnych etapach życia klasy może się wydawać, że staje się ona „słabiej zgrana”, mogą występować sztywne podziały na podgrupki, zmniejszać się frekwencja lub wyniki w nauce, pojawia się silna rywalizacja, agresja, przemoc. Przyczyny tego rodzaju zjawisk często są złożone, a ich zrozumienie wymaga systemowego podejścia do pracy całej grupy. Warsztaty nastawione są na diagnozę problemu i opracowanie metod przeciwdziałania dalszym dysfunkcjom w zespole klasowym. Podczas tych zajęć uczniowie mają okazję porozmawiać o swojej klasie, zastanowić się nad jej mocnymi stronami i tym co wymaga zmiany.

 

Zdrowy styl życia promowanie postaw prozdrowotnych

Celem warsztatu jest promowanie postaw prozdrowotnych – w aspektach takich jak dieta, ruch, regularny sen, nieużywanie środków psychoaktywnych. Warsztat dostarcza usystematyzowanej wiedzy i jest okazją do refleksji na temat własnych postaw i stylu życia uczniów.

 

Jak powiedzieć NIE. Asertywność i poczucie własnej wartości Warsztat wspierający pozytywny obraz siebie, wzmacniający poczucie sprawstwa i własnej wartości, także w kontekście odmowy współuczestnictwa w przemocy, agresji, brania używek.

 

Dorastanie bez używek- Warsztat profilaktyczny mający na celu ograniczenie używania nikotyny, alkoholu, środków odurzających przez młodzież. Podczas zajęć uczniowie mają okazję podyskutować o zagrożeniach jakie niesie ze sobą ich używanie -otrzymują informacje pozwalające obalić podstawowe mity na temat nikotyny i  narkotyków. Warsztat jest też dla młodzieży okazją do refleksji nad przyczynami, dla których sięgają po alkohol, nikotynę i środki odurzające i wypracowania alternatywnych sposobów spędzania wolnego czasu i nawiązywania relacji z rówieśnikami.

 

Zachowania ryzykowne- jak ich uniknąć. Warsztat, którego celem jest zwiększenie kompetencji komunikacyjnych i asertywnych uczniów. Wiek dorastania wiąże się ze zwiększoną podatnością na wpływ rówieśników, co w pewnych przypadkach może prowadzić do zachowań ryzykownych: stosowania środków odurzających, spożywania niebezpiecznych ilości alkoholu, podejmowania przypadkowych kontaktów seksualnych, itp. Zajęcia pomagają uczniom zrozumieć i postawić granice między własnymi decyzjami a wpływem grupy rówieśniczej, a także budować bezpieczne, satysfakcjonujące relacje z innymi, oparte na wzajemnym szacunku.

 

Stres – wróg czy przyjaciel ? Stres jest integralną częścią życia każdego z nas, niezależnie od wieku. Co sprawia, że niektórzy z nas świetnie sobie z nim radzą, podczas gdy innym poważnie zatruwa życie? Jak rozpoznać objawy stresu? Jakie mogą być jego skutki? Jak radzić sobie z nim w sposób konstruktywny, nie pozwalając, by dezorganizował nasze działanie? I wreszcie – czy stres to aby na pewno samo zło? Warsztat pozwalający znaleźć odpowiedź na te i im podobne pytania – aby stres stał się mniej stresujący.

 

O trudnościach dorastania – Kim jestem, dokąd zmierzam ? Cel: wsparcie uczniów w procesie wchodzenia w dorosłość i zmniejszenie zagrożeń związanych z tym okresem rozwojowym. Celem zajęć z tego bloku jest również wsparcie rozwoju zespołu klasowego jako grupy

Zakres zajęć:

Trudności związane z byciem nastolatkiem, presją grupy rówieśniczej, zmianami związanymi z dorastaniem

Czego chce nastolatek – refleksja nad własnymi potrzebami

Jak rozwiązywać trudne sytuacje – wspólne wypracowanie modelu szukania wsparcia w kryzysach

Warsztat wspierający budowanie adekwatnego obrazu siebie, rozpoznawanie własnych mocnych i słabych stron, budowanie pozytywnej samooceny oraz wzrost pewności siebie, z elementami rozwoju umiejętności określania i realizacji celów. By lepiej żyć z samym sobą i skuteczniej działać w świecie.

 

KLASA W KRYZYSIE. WARSZTATY INTEGRACYJNE

Kompleksowe zajęcia przeznaczone dla klas, w których występują trudności wychowawcze o szczególnym nasileniu np. konflikt między uczniami lub grupami uczniów, niechęć do nauki, przemoc, cyberprzemoc, postawy buntownicze lub obojętne.

Cykl warsztatów obejmuje następujące etapy: diagnoza + działania korekcyjne + praca nad utrwaleniem konstruktywnej komunikacji w klasie i pozytywnych zachowań uczniów i zespołu jako całości.

Warsztaty integracyjne zawierają zestaw odpowiednio dobranych ćwiczeń, stwarzających pole do autoprezentacji, ułatwiających kontakty interpersonalne, przełamujących uprzedzenia, wspierających budowanie zaufania, poczucia bezpieczeństwa i jedności w grupie – aby pomóc klasie zmienić się w dobrze współpracujący, spójny zespół, w którym każdy z uczniów doświadczałby akceptacji i wsparcia.

Rezultatem przeprowadzonych zajęć jest informacja na  temat struktury i sposobu funkcjonowania klasy, słabych i mocnych stron, pojawiających się w niej negatywnych zjawisk, możliwych przyczyn oraz propozycji działań korygujących. Opinia uwzględnia także proces zmian przez jaki klasa przeszła w trakcie cyklu warsztatów. Warsztaty integracyjne – Zestaw odpowiednio dobranych ćwiczeń, stwarzających pole do autoprezentacji, ułatwiających kontakty interpersonalne, przełamujących uprzedzenia, wspierających  budowanie zaufania, poczucia bezpieczeństwa i jedności w grupie – aby pomóc klasie zmienić się w dobrze współpracujący, spójny zespół, w którym każdy z uczniów doświadczałby akceptacji i wsparcia.

Ilość godzin- do ustalenia

 

POROZUMIENIE BEZ PRZEMOCY. PODSTAWOWE UMIEJĘTNOŚCI NIEAGRESYWNEJ KOMUNIKACJI.

Celem zajęć z tego bloku jest wsparcie zespołu klasowego doświadczającego trudności komunikacyjnych lub będącego w kryzysie, polepszenie komunikacji w klasie i wspólne rozwiązywanie pojawiających się problemów.

Cel: zajęcia treningowe, zapoznające uczniów z podstawowymi metodami skutecznej i nieagresywnej komunikacji opartej o metodę porozumienia bez przemocy.

Warsztat poruszy problem rozumienia emocji, w kontekście zróżnicowanych potrzeb i oczekiwań

Skuteczne wyrażanie potrzeb i próśb

 

RADZENIE SOBIE ZE STRESEM

Cel: zwiększenie umiejętności uczniów radzenia sobie w sytuacjach stresowych, na przykład podczas egzaminów

Zakres zajęć:

Dobry i zły stres – czym się różnią, jak „dobry” stres może pomagać w radzeniu sobie z trudnymi sytuacjami

Wybrane techniki relaksacyjne- redukcja stresu

Radzenie sobie z długotrwałym stresem – praca w oparciu o wypowiedzi uczniów

 

 SMAK ŻYCIA CZYLI DEBATA O DOPALACZACH

Autor: dr Krzysztof Andrzej Wojcieszek – twórca wielu programów profilaktycznych („Noe”,  „Debata”, „Korekta”, „Sprzedawcy”, „Szlaban”, ”Elementarz II”),wykładowca UŁ, UKSW, SWPS, Kierownik Zakładu Pedagogiki Resocjalizacyjnej w Wyższej Szkole Nauk Społecznych PEDAGOGIUM w Warszawie, biolog molekularny, filozof, doktor nauk humanistycznych.

 

           Z informacji PARPY : „Smak życia, czyli debata o dopalaczach to program profilaktyczny autorstwa Krzysztofa Wojcieszka, twórcy wielu znanych programów profilaktycznych, który został przygotowany z inicjatywy Ministerstwa Zdrowia oraz Krajowego Biura ds. Przeciwdziałania Narkomanii. Jest to instrument profilaktyki uniwersalnej bazujący na metodach aktywizujących, adresowany do młodzieży szkolnej w wieku 15-18 lat. Celem programu jest dostarczenie młodym ludziom podstawowych informacji na temat „dopalaczy” i zagrożeń wynikających z ich używania, a w konsekwencji zwiększenia ostrożności i zmniejszenia otwartości na kontakty z tymi produktami. Dzięki odpowiednio dobranej konstrukcji scenariusza programu, zastosowana tu metoda krótkiej interwencji profilaktycznej umożliwia twórcze wykorzystanie dysonansu poznawczego uczestników związanego z nową wiedzą i oceną ich zachowań ryzykownych”. Program „Smak życia” mieści się w formule edukacji metodami aktywizującymi; jego ważną częścią są zatem burze mózgów, dyskusje, propozycje z sali, ankiety, scenki dramowe.

 

 Forma warsztatów:

ćwiczenia aktywizujące, techniki parateatralne- odgrywanie ról, prezentacja multimedialna, praca w podgrupach, część dyskusyjna, uwagi dla klasy.

Czas trwania jednego warsztatu-2 godziny lekcyjne

Ilość uczestników jednego warsztatu- max 30 osób

 PONADTO PROPONUJEMY

:1. PRELEKCJE DLA RODZICÓW ( przy okazji wywiadówek. Tematyka wskazana przez organizatora ( praca z dzieckiem, agresja i przemoc, używki itp.

2. SZKOLENIA DLA NAUCZYCIELI na temat

-pracy z uczniem trudnym

-wypalenia zawodowego

-zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży

 UWAGA

REALIZUJEMY TAKŻE PROGRAM DLA NAUCZYCIELI, PEDAGOGÓW, WYCHOWAWCÓW pt. UNPLUGGED  REKOMENDOWANY PRZEZ PARPĘ   

„Unplugged” jest programem profilaktyki uniwersalnej adresowanym do uczniów w wieku 12-14 lat, opartym na modelu wszechstronnego wpływu społecznego. Jego celem jest ograniczanie inicjacji używania substancji psychoaktywnych (alkohol, tytoń, narkotyki). Program składa się z 12 lekcji, które koncentrują się na umiejętnościach życiowych, przekonaniach normatywnych i wiedzy o substancjach psychoaktywnych.

 

Program „Unplugged” powstał w ramach międzynarodowego projektu EU-Drug Abuse Prevention, finansowanego ze środków Unii Europejskiej. Autorami programu jest grupa ekspertów z siedmiu krajów UE. W latach 2004- 2010 program został wdrożony m.in. w: Belgii, Włoszech, Niemczech, Hiszpanii, Grecji, Austrii, Szwecji, Rumunii, Słowenii, Czechach oraz Libanie. Koordynatorem projektu jest Uniwersytet w Ghent (Belgia).

Program „Unplugged” jest rekomendowany przez Państwową Agencję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz przez Ośrodek Rozwoju Edukacji MEN.

Realizatorami programu są nauczyciele, którzy przechodzą szkolenie przygotowujące do zajęć profilaktycznych z uczniami.