Warsztaty teatralno-profilaktyczne dla klas V- VIII SP

 Tematyka: Profilaktyka uzależnień, agresja wśród uczniów, agresja werbalna -przemoc w szkole, w domu i na ulicy, właściwe korzystanie z Internetu, cyberprzemoc, relacje rówieśnicze, kształtowanie świata pozytywnych wartości

I. WARSZTAT NASZA KLASA

Warsztat pokazuje proste klasowe historie, bo czasem w każdej nawet najlepszej klasie – może stać się coś niedobrego: ktoś kogoś obmawia i lekceważy, klasa dzieli się na podgrupki, które trzymają się razem.
Egoizm i brak zasad koleżeństwa, wyśmiewanie się ze słabszych albo z tych, którzy pilnie się uczą. Agresja, która może przybierać na sile. Palenie dla szpanu, picie piwa i napojów energetycznych, sięganie po środki psychoaktywne, brak hobby i pasji.
Historie szkolne i sytuacje klasowe kształtują często mentalność uczniów, zaburzają prawidłowy rozwój i chęć do nauki.
Sceny teatralne przygotowane przez krakowski Teatr Otwarty Wrzos zostają uzupełnione elementami warsztatu. W czasie zajęć uczniowie mają okazję spojrzeć na swoje zachowanie z innej perspektywy, zastanowić się nad swoimi mocnymi i słabymi stronami i spróbować zbudować satysfakcjonujące relacje z rówieśnikami- bez używek i bez agresji.

II. WARSZTAT MIŁOŚĆ OD PODSZEWKI

Warsztat opowiada o okresie dorastania, w którym często popełniamy nieodwracalne błędy. Zaburzone relacje pomiędzy rodzicami a dziećmi, bieda i poczucie „ bycia gorszym” a także presja otoczenia powodują ryzykowne zachowania u młodych ludzi, sięganie po używki, złe wybory życiowe.
Pierwsza miłość i młodzieńczy bunt w zderzeniu z ambicjami i dumą rodziców, nie akceptujących niezależnych postaw u dziecka, często doprowadza do konfliktów. Tak też dzieje się w przypadku bohaterów.
Magda przeżywa trudny okres dojrzewania. Coraz częściej zaniedbuje swoje obowiązki w szkole i w domu. Ojciec nie potrafi już dotrzeć do Magdy, rozmawiać z nią tak jak jeszcze parę tygodni wcześniej. Zachowanie Magdy irytuje jej rodziców; wzajemny brak szacunku i zaufania rozluźnia rodzinne więzy. Nasz warsztat przestrzega przed zmarnowaniem talentów i szans życiowych przez młodych ludzi – na skutek zaniechania, braku kontroli nad sobą, wyborów pod wpływem chwili, nieprzemyślanych decyzji, których skutki odczuwamy czasem bardzo długo.

 

III. WARSZTAT NARKOTYKI NISZCZĄ ŻYCIE

Historia, którą chcielibyśmy przedstawić oparta jest na autentycznych wydarzeniach. Aby ją stworzyć, postanowiliśmy zasięgnąć rady osoby, która sama walczy z nałogiem narkotycznym. W ciągu kilku spotkań powstał materiał filmowy rejestrujący naszą rozmowę z Łukaszem, który stał się bohaterem spektaklu.
Łukasz pochodził z ubogiej rodziny. Chęć zdobycia łatwych pieniędzy sprawiła, że zaczął handlować narkotykami. Sięgnięcie przez niego samego po narkotyki było tylko kwestią czasu. Dlaczego jednak sięgnęła po nie jego dziewczyna ? (do której również udało nam się dotrzeć). Jej realia życiowe były zupełnie inne : wykształceni i dobrze sytuowani rodzice, mający bardzo dobry kontakt a córką. Bohaterka stworzona na podstawie rozmowy z Kasią obala mit o tym, że w nałóg wpadają tylko osoby pochodzące ze środowisk patologicznych.
Warsztat stanowi wycinek tej opowieści, kiedy to drogi innych ludzi powoli się zazębiają. Przedstawiony obraz ukazuje, jak bardzo ulegają zmianie relacje Kasi i Łukasza w miarę popadania w nałóg, zaś zarejestrowane rozmowy stanowią dopełnienie tej historii.

IV. WARSZTAT KOMÓRKI

Bez komórki nie wyobrażamy sobie funkcjonowania; to symbol dzisiejszych czasów. Fonoholizm staje się niebezpieczną plagą w domu, szkole i na ulicy Nazwa komórka niesie ze sobą wielorakie skojarzenie i asocjacje: komórka – ciasne, odosobnione pomieszczenie, komórka – urządzenie , gadżet technologiczny, który może też stać się narzędziem przestępstwa i wreszcie komórka nerwowa- to nasze narzędzie w percepcji świata. Postaramy się połączyć te wszystkie skojarzenia pokazując jaką izolację można sobie stworzyć w relacjach z innymi przy preferowaniu wyłącznie kontaktów przez smsy i mmsy oraz jak nadmierne użycie komórki czyli emisja niebieskiego światła może wpływać na system nerwowy i szerzej nasze zdrowie zarówno psychiczne jak i fizyczne.

 

V. WARSZTAT BEZPIECZNI W SIECI

Młodzi ludzie często oszukują rodziców i wychowawców, ukrywając prawdziwe powody korzystania z sieci- pod pretekstem nauki wchodzą na niebezpieczne i niewłaściwe dla ich rozwoju strony www i czasem zbyt szybko dorastają z powodu nieodpowiedniej wiedzy, którą czerpią z Internetu. Wiek dorastania wiąże się ze zwiększoną podatnością na złe wpływy, co w pewnych przypadkach może prowadzić do zachowań ryzykownych. Internet, komunikatory, fora społecznościowe – świat wirtualny i niebezpiecznie realny. Wejście w ten świat – kliknięcie myszką – jest takie proste ! .
Nasz warsztat poświęcony jest zjawisku cyberprzemocy wśród uczniów – fali hejtu, publikowaniu wyzwisk, obraźliwych zdjęć w Internecie, nagrywaniu potajemnie filmów telefonami komórkowymi, zachowaniu ryzykownemu a także oszustwom których dopuszcza się młody człowiek zdobywając wiedzę o treściach nieodpowiednich dla swojego wieku

V. WARSZTAT BEZ PRZEMOCY

Agresji rówieśniczej doświadczają uczniowie zarówno w szkole, jak i na ulicy- od wyśmiewania się z wyglądu i zachowania, poniżania, wyzwisk i upokarzania po naruszenie nietykalności- użycie siły, popychanie i bicie. różne aspekty przemocy i agresji wśród dzieci i młodzieży w kontekście pierwszego kontaktu z używkami. Picie alkoholu często powoduje zaburzone, relacje w domu rodzinnym, rzutujące na zachowanie młodego człowieka w szkole; to powielanie niewłaściwych wzorców zachowań w dorosłym życiu to problemy, z którymi możemy się wielokrotnie spotkać.
Nasi aktorzy pracują w oparciu o tekst „sądu nad przemocą”, który rozdajemy widowni a najważniejszym celem zajęć jest pokazanie młodym ludziom, ze na przemoc trzeba reagować i zgłaszać takie przypadki rodzicom i nauczycielom, że są reperkusje dla prześladowców, że przemoc jest karalna.
W warsztacie pokazujemy uczniom konstruktywne działanie, które daje poczucie własnej wartości i siły. Chcemy powiedzieć młodym ludziom, że niezależnie od wszystkiego są piękni dla tych, którzy ich kochają i że warto mieć w życiu autorytet moralny i kierować się zasadami.

VI.WARSZTAT NARKOTYKI I DOPALACZE

W naszym warsztacie rozmawiamy o zagrożeniu jakim jest narkomania, dopalacze i inne środki psychoaktywne.
Poszczególne sceny przeplatane komentarzem ukazują losy różnych bohaterów, którzy walczyli, walczą i będą walczyć z tym zagrożeniem.
Scena 1 : Diler umawia się w Internecie z niczego nieświadomym chłopakiem i proponuje dopalacze
Scena 2: lekarz obala, reklamowane przez dilera efekty narkotyków
Scena 3: Historia dziewczyny, która wygrała ze zmorą narkotyków i zrozumiała, co to znaczy wreszcie móc, jak zwyczajny człowiek, iść do lasu na grzyby.
Tu zadajemy pytanie : ile trzeba mieć nienawiści do świata by dawać młodym ludziom narkotyki i dopalacze i ich od nich uzależniać. Pytanie to pada w kontekście kształtowania w nas wartości pozytywnych, uniwersalnych, bo właśnie do takiego widzenia świata namawiamy naszych młodych widzów.

Podczas trwania warsztatu uczniowie biorą w nim aktywny udział współtworząc jedną ze scen teatralnych i komentując zachowania bohaterów.

 

VII. WARSZTAT HEJT- ZŁAPANI W SIEĆ

W programie proponujemy uczniom spotkanie ze światem Internetu.
O pozytywnych i negatywnych aspektach korzystania z sieci powiedziano już wiele, dlatego też opisując to, jakże nowoczesne oblicze naszej rzeczywistości, chcemy zwrócić uwagę młodych ludzi na kilka spraw najwyższej wagi: kontakty z nieznajomymi, fora społecznościowe, gry komputerowe, cyberprzemoc i z drugiej strony- rozwijanie umiejętności świadomego korzystania z dobrodziejstw sieci. Oto „Diabeł” czyli alegoryczny diler umawia się w Internecie z niczego nieświadomym chłopakiem i proponuje narkotyki; oto dwaj uczniowie zaśmiewają się opowiadając jak „załatwili” kolegę z klasy fotografując go i zamieszczając jego zdjęcia w Internecie- „Ale się popłakał !”- mówią…
Warsztat zderzając młodzieńcze sny i marzenia rodem z sieci, chce pokazać jak budować pozytywne relacje w prawdziwym życiu. Ważną i integralną częścią naszego przedstawienia są konkursy aktywizujące młodych ludzi do wyrażenia własnych opinii na temat sieci.

VIII. WARSZTAT ŻYJ TRZEŹWO

Rodzice Marcina wciąż borykają się z problemami finansowymi, jako że ostatni zakład pracy w miasteczku zostaje właśnie zamknięty… Marcin często sam spędza czas siedząc na ławce koło domu, nie ucząc się, nie rozwijając pasji i zainteresowań. Warsztat pokazuje zgubne skutki sięgnięcia po alkohol w bardzo młodym wieku- dla zgrywy, chęci zaimponowania innym, z braku zainteresowań lub perspektyw, z powodu trudnej sytuacji rodzinnej. Historia ucznia VII klasy nie tolerowanego przez kolegów, który wpada w tzw. „złe towarzystwo” to historia z życia wzięta. W tej historii chcemy pokazać, jak ważna jest próba odbudowania świata pozytywnych wartości i nawiązania dobrych relacji z bliskimi sobie ludźmi.